דור הפינוק: 60% מדור ה-Z יעדיף לבזבז כסף על חוויה מאשר על פני חיסכון בפנסיה

מערכת פורסייט (Foresight) הוציאה דו"ח ובו חמשת הטרנדים לצרכנים לשנת 2024 מתוך ניטור שיחות שעשתה במדיה החברתית, בפורומים ובטלוויזיה בארבע שפות – אנגלית, סינית, מנדרינית וספרדית בין השנים יולי 2021 ליוני 2023. חשוב לי להדגיש שהמאמר הזה נכתב במנותק ובלי קשר למצב ששורר במדינה כעת, חברה שנמצאת בימים אלה בטראומה ואבל מתמשך וככזה – עלול להוריד את מצב הרוח הצרכני בישראל.

כך למשל מפרסום נתוני שב"א ובנק ישראל עולה כי בחלוף חמישה שבועות מפרוץ מלחמת חרבות ברזל, ההוצאה הכוללת בכרטיסי אשראי, על פי נתונים מנוכי עונתיות, נמוכה בכ-9% מרמתה החזויה. ועדיין, כולנו בני אדם ומה שחוזים בחוץ לארץ ניתן בהחלט לייחס לקהל הישראלי.

חמשת הטרנדים הצרכניים לשנת 2024 בשיווק דיגיטלי

הדו"ח הצביע על 5 טרנדים: ניאו-נהנתנות, מותגי שיפור, רווחה מודעת, הרחבת המציאות ושייכות קולקטיבית.

ניאו-נהנתנות

צרכנים מחפשים יותר ויותר משמעות בחיי היומיום ולעיתים קרובות מחפשים חוויות (על פי דו"ח חדש של משווק המשקאות האלכוהוליים Diageo)

60% מצרכני המילניום ודור ה-Z יעדיפו לבזבז כסף על חוויות במקום לחסוך לפנסיה. המעבר לחיפוש משמעות מכונה ניאו-הדוניזם.

מותגי שיפור

במילים אחרות, צרכי הצרכנים מתפתחים והמגמה היא, על פי הניתוח של הדו"ח, שהניאו נהנתנים מחפשים רגעים של פינוק יומיומיים. זה עשוי לכלול מוצרים וחוויות ייחודיות, מרחבים חלופיים ליצירת קשרים חברתיים מעשירים וחזון אוטופי של פינוק.

הדו"ח מצא גם ש-81% מהאנשים מאמינים שהמדיה החברתית הגבירה את הלחץ על עסקים בכל מה שנוגע לאחריות סביבתית, חברתית וממשל.

בנוסף, 63% מהצרכנים מאמינים שהמחירים הגבוהים הם המכשול העיקרי לאימוץ קיימות חברתית.

במבט קדימה, Diageo ממליצה למותגים לחפש דרכים לעזור לצרכנים לגשר על הפער בין מה שהם אומרים שהם רוצים – מותגים המאמצים קיימות ואחריות כערכי ליבה – לבין המכשולים בדרך לביצוע בחירות רכישות בר-קיימא, כגון מחיר, זמינות ו החוויה הכללית.

רווחה מודעת – ה"אני" בראש סדר העדיפויות

מלחצים כלכליים ועד אתגרים סביבתיים בעולם מהיר ודינמי שבו המציאות, כולל זו המזרח תיכונית, יכולה להשתנות במהירות גורמת לצרכנים להתמודד עם מערך חסר תקדים של גורמי לחץ. ולכן, כך עולה בדו"ח, מגמה חזקה שמתהווה היא – רווחה מודעת. טרנד שבו אנשים שמים דגש יותר על רווחתם האישית, לתעדף לא רק את הצורך שלהם בבריאות פיזית אלא גם פסיכולוגית, רגשית, מינית, חברתית, כלכלית וכן הלאה. רגעים של רוגע הפכו לאוצרות נדירים. מגיפת הקורונה, כנראה זירזה, את הטרנד הצרכני של רווחה מודעת וזו נשארה בראש סדר העדיפויות אצל אנשים.

אנשים מחפשים לא רק רגעים חולפים של אושר אלא שביעות רצון מתמשכת והגשמה בחיי היומיום שלהם תוך מתן עדיפות לטיפול עצמי וחוסן רגשי.

הרחבת המציאות – הכירו את המושג החדש "פיגיטלי"

בעולם ההולך וגדל הגבולות שבין מקוון ללא מקוון שפעם היו ברורים, הולכים ומיטשטשים או המטאוורס (Metaverse), במילים אחרות. העולם שלנו משתרע על פני עולמות דיגיטליים ופיזיים בצורה חלקה. מתוך כך נולד מושג חדש "פיגיטלי" – שילוב של פיזי ודיגיטלי. שוק שמנבאים שיגלגל עד 2030 – 1.1 טריליון $, ועד ה2027 – יכיל 865 מיליון משתמשים בכל העולם. והנה עוד נתון מעניין – 85% מהעבודות שיהיו ב-2030 עדיין לא הומצאו.

על פי הדו"ח יש עניין גובר סביב המציאות המטאוורסית והמציאות הרבודה. אליהם מצטרפים נושאי משנה אשר עלו בניטור השיחות כמו שימוש בבינה מלאכותית, אמנות דיגיטלית ואירועי VR

שייכות קולקטיבית

בתקופה שבה החברה פחות סובלנית יש מנגד גידול לשייכות קולקטיבית. בתגובה לוויכוחים צרכני מחפשים יותר ויותר מרחבים וירטואליים בעולם האמיתי המאמצים אחדות וקבלה, מרחבים שיקבלו אותם.

הדו"ח מצא וגילה ש-53% מהצרכנים בגילאי 27-58 מניח שמותג לא עושה כלום, או חמור מכך – מסתיר משהו, אם הוא לא מתקשר את הפעולות שלו באמצעים הדיגיטליים שעומדים לרשותו.

זה מעצב מחדש את האופן שבו צרכנים משיגים אתחושת השייכות, ככל שתשוקותיהם הופכות – מה מחבר אותם לאנשים בעלי רקע וגיאוגרפיה שונה.

לסיכום, אלה נתונים כאמור שנאספו בשפות זרות שונות אבל בהחלט יכולים להעיד גם על הקהל הישראלי שניזון ומעודכן בטרנדים שגם סוחפים את אירופה, ארה"ב והמזרח הרחוק.

הנתונים פורסמו על ידי מערכת Foresight ונאספו בין יולי 2021 ליוני 2023 במדיות דיגיטליות שונות תוך מעקב אחר מיליוני שיחות וניטורן ברשת

הכותב הוא גיא טל, הבעלים של סוכנות הדיגיטל 'אגרסיב מרקטינג' וגם בפייסבוק

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן